Как Йога ни помага да бъдем здрави, бодри и енергични?

Кирил Йорданов за списание SOhealth

В необичайната ситуация, предизвиква от разпространението на Ковид – 19 все повече хора прекарват много време у дома, пред компютъра, и неправилната стойка и липсата на почивка и упражнения предизвиква сериозни промени в здравето им. Вие практикувате Ащанга йога от години, има ли кратка система от упражнения, които да държат във форма гръбнака, врата и очите при това редовно натоварване?

Здравейте, накратко Да, има! Трябва да се задълбочим и да разгледаме всички елементи. Когато говорим за гръбнак, врат и очи трябва да направим крачка назад и да осъзнаем, че всички части на тялото изграждат една стройна система, в която не може да изолираме влиянието върху определени части. 

Важно е да се замислим как работи цялата система, която е изградена от груба структура от кости, мускули и сухожилия, вътрешни органи. След това идва фината структура, енергията и емоциите. Не е нужно човек да вярва в концепциите за Прана и Самкия философията, която изброява 5 обвивки на тялото, защото всекидневно ние се люлеем на вълните на енергийния кръговрат и емоционалната въртележка ни кара често да ни се завива свят.

Накратко винаги има двупосочна взаимовръзка между състоянието на физическото тяло и енергийния и емоционален баланс. Древногръцкият философ Хераклит казва “Панта рей” или всичко тече, всичко се променя и учи, че промяната е реална, а устойчивостта – илюзия.

Движението е абсолютна предпоставка за нашето съществуване. Ако погледнем живата и неживата природа, ще забележим, че движението е фундаментално състояние. Както звездите и планетите се движат по определени модели, обусловени от гравитацията, така и енергията и веществата в тялото циркулират, следвайки естествените принципи на природата.

Неправилната стойка означава, че естествената структура на тялото е нарушена, което пречи на нормалното кръвообращение, както и на енергията да тече безпрепятствено. Работата вкъщи, но дори и в офис, често води до застояване, което е противоестествено, защото животът е движение. Това налага да се правят почивки и раздвижване периодично. Знам, че звучи изтъркано, но особено откакто се занимавам с йога и работя с много хора, всекидневно виждам как този “офисен” живот се отразява на тялото.

Масово хората са прегърбени, вратът се издължава напред като на костенурка и раменете се затварят. Оттам следват и болките в гърба и кръста, защото сме свикнали да се отпускаме на стола, вместо да стоим изправени. Не е нужно да се правят някакви сложни упражнения. Може през час да се почива за 5 минути и да се правят кръгове с главата и раменете, за да се раздвижи вратът и раменният пояс. Всеки може да напише в Гугъл примерно “офис йога” и ще излезнат безкрай варианти за раздвижване на стол.

Очите също страдат от непрекъснатото гледане в екраните на компютъра и телефона. Човек забравя да мига и с времето това изсушава роговицата на очите и това, заедно с постоянното взиране, неизбежно влошава зрението. Като малък майка ми намери една стара книга с упражнения за очите, които ме караше да правя месеци наред, за да сваля диоптрите. Упражненията са много прости – кръгове с очите надясно и наляво, движение нагоре и надолу, както надясно и наляво. Динамично фокусиране на погледа ту на ръка разстояние, ту някъде в далечината.

Почивката е фундаментален фактор за здравето ни. Цялата природа има активна и пасивна фаза и почивката е време за регенерация и възстановяване. Ние си мислим, че може да работим дълги часове или да поддържаме висок интензитет на живот, пиейки кафета, енергийни напитки, използвайки всякакви хранителни добавки. Истината е, че сънят, особено този от 22:00 до полунощ е истинската магия, която ни връща силите и ни поддържа млади и жизнени. Модерният ритъм на живот е тотално противоестествен. Ако наблюдаваме природата, ще усетим как след залез слънце настъпва промяна, случва се едно почти мистично утихване. Затова и винаги се казва, че е важно да се вечеря рано, защото след 21:00 организмът вече е влезнал в режим на почивка и огънят на храносмилателната система е угаснал. Поддържането на баланс в натоварването и възстановяването е от най-голямо значение.

Относно метода на Ащанга Йога – най-лесният начин е да се изпълняват Слънчевите поздрави и последните 3 Асани от финалната серия, които са вариации на Лотус (Падмасана) и са с основен фокус върху дишането и концентрацията на погледа и стягането на енергийните заключвания (бандха) в тялото. Ако човек не е запознат с традицията на Ащанга Йога, то може просто да направи Слънчев поздрав от Хатха Йога и след това да седне с кръстосани крака и да диша бавно, дълбоко и равномерно като фокусира погледа си в точка пред него.

___

Как си почива тялото и мозъка, къде е връзката между тях и защо е важно да даваме пауза не само на тялото, но и на мозъка си?

 …

Всички сме виждали Даоисткия символ Ин-Ян – преплитането на противоположностите. Така и няма енергия, ако не я култивираме и възстановяваме. Това става, само ако има баланс между нейното изразходване за работа и/или забавления и почивката, която ни презарежда.

Тялото и мозъкът си почиват, когато са в покой. Затова е нужно да се търси баланс на нервната система. Прекалената умора или стимулация на физическо ниво, неизбежно претоварват всички системи на тялото и това води до всякакви усложнения, като възпаления, хронични болки.

Още по-важно е поддържането на вътрешна хармония, защото съзнанието, което често е описвано като маймунка, която скача от клон на клон, е трудно да бъде поддържано под контрол. Съответно всички тези мисли, емоции, преживявания, които ежедневно преминават през ума, ни уморява и изтощават. Важно е да оставяме телефона далеч, да намерим нещо интересно, което да ни изкара извън всекидневните мисли, да съзерцаваме красив пейзаж, да се насладим на залеза или да прочетем няколко страници от книга, която ни зарежда и вдъхновява.

___

Новото време е предизвикателство за всички нас. Намирате ли, че това, което се случва, е напомняне, че е крайно време за промяна и къде е най-важно да се случи тя според вас?

 …

Промяната е най-естественото състояние на вселената. Ние за последните десетилетия сме свидетели за един експоненциален икономически и технологичен растеж. Животът многократно се забързва и става все по-трудно да си в крачка с всичко, което се случва. 

Много интересно е как сякаш всички тези събития от началото на 2020 сякаш се случиха като една всеобща пауза, от която и природата, и всички хора се нуждаеха отдавна. Промяната винаги започва с нас, вътре в нас и трябва да бъде инициирана от нас.

Хората търсят алтернативи на моделите от последните десетилетия. Завръщане към природата, забавяне на ритъма на живот, по-дълбока осъзнатост в преследването на цели в живота, чиста енергия, хранене, което не налага насилие върху животните. Силите в света естествено се балансират.

___

Какви са най-честите смущения, заради които хората се обръщат към вас и преподаваната от вас Ащанга йога?

Аз се шегувам, че никой не идва на Йога от хубаво. Парадоксално аз стигнах до Йога, търсейки отговори на философски въпроси. С времето виждам, че всички хора по някакъв начин, докосвайки се до практиката, рано или късно стигат до момент на осъзнаване и по-дълбоки въпроси започват да ги вълнуват.

Независимо дали идват с болки в кръста или тялото е много стегнато, липсва гъвкавост, винаги има някакъв дълбок емоционален момент, който е заключен във физическата форма. Йога практиката постепенно помага на тялото да оздравее и евентуално човек започва да се вглежда навътре в себе си, наблюдава моделите на мислене и емоционално състояние. Наблюдението води до осъзнаване, то в най-добрия случай помага да се взимат по-добри решения за живота. В края на тази причинно-следствена връзка промяната започва да бъде инициирана от човек, тя е резултат от дълбоко осъзнаване, а не нещо, което се случва отвън.

Тялото, като физическа форма, е взаимосвързано с емоционалното и психологическо състояние. Затова и работейки с тялото, ние реално се опитваме да оздравим душата, която живее в него, да й дадем покой и любов.

___

Тристана – Ащанга Йога София е студио, посветено на традиционното изучаване на Ащанга йога, основано през 2017 г. Създадохме с много любов това пространство, в което заедно да се учим и подкрепяме като общество, защото дълбоко вярваме в трансформиращата сила на метода на Ащанга йога. В ежедневните майсор класове развиваме лична практика, работейки индивидуално с учител.

___

Кирил Йорданов получава инициацията си в Ащанга йога на остров Крит през 2014, преминавайки първото си 120 часа обучение с Кристина Каритину. Кирил пътува 5 поредни години за по 2-3 месеца обучение в института KPJAYI в Майсор, Индия. Той получава благословията на Парамагуру Шарат Джойс да преподава традиционния метод на Ащанга йога през 2017 (KPJAYI Mysore Authorized Level 1). 

През 2018 г. Кирил преминава 200 часа Teachers Intensive обучение с легендарните учители Ричард Фрийман и Мери Тейлър в Боулдър, САЩ. В периода 2016-2018 той пътува за 5 едномесечни интензивни обучения с КРАНТИ (Ренато Либонати) в Токио, Япония. Освен ранната практика в шалата, всеки ден той се посвещава на изучаване на Санскрит, Ведическа философия и традиционно рецитиране на Мантра.

Кирил пътува и преподава традиционния метод на Ащанга Йога (Майсор програма и уъркшопи) в Китай, САЩ, Индия, Бразилия, Боливия и Еквадор. В периода март 2019 – юни 2020 той ръководи Майсор програмата в Ащанга Йога Шала Франкфурт, Германия. От юли 2020 можете да го намерите всяка сутрин от 7 до 10 в Тристана.